Motor lekt

Met het vertrek dichterbij moeten er nog allerlei dingen getest worden. De motor bij de laatste revisie schade opgelopen.IMG_1688 Toen hij uit de kraan was gevallen was de karterpan gescheurd. We hebben die laten lassen in de hoop dat het daarmee opgelost was. De scheur was niet helemaal dicht met als resultaat; Olielekkage.

En een lekkage geeft vervelende schade wanneer er een olieplas in de bilge ligt en bij het varen heen en weer wordt geslingerd.

De eerste stap was de karterpan er onder vandaan slopen. Hier moest eerst de olie worden verwijderd en de V Snaar worden losgemaakt. Een prutsklus omdat er weinig ruimte is om te werken

IMG_1680Na een grondige reinigingsbeurs met de stoomcleaner en nabewerking met aceton was het advies om de pan aan de binnenkant te voorzien van een coating.  DE eerste stap was om de binnenkant te voorzien van een glasvezel mat die dan in de coating word vastgezet aan de deksel.  Van mijn buurman had ik een epoxy goedje gekregen om de lekkage te verhelpen.

Na een week wachten en uitharden kon de karterpan weer terug op zijn plek.IMG_1683

Voor de controle hebben we nog een kort filmpje gemaakt om onder het motorblok te kijken of de olielekkage daadwerkelijk is opgelost. Nu nog de motor flink laten werken en kijken of de olielekkage is opgelost.

20160501_104503

 

 

 

Verstuivers lekken ook.

IMG_1682

Bij het proefdraaien van de motor bleek ook de brandstofpomp aan de bovenkant olie te lekken. Dieselverbruik schiet daardoor omhoog en de boot stikt naar de diesel. Nog een klein klusje. WE hebben de brandstofpomp gedeeltelijk uit elkaar gehaald en ook daar de lekkage opgelost.