Groot onderhoud in Lanzarotte

romp-en-fouling-groot romp-en-fouling2-groot romp-en-fouling3-grootAangroei van dieren een jaarlijks terugkerende nachtmerrie van elke schipper. Het veranderd de zeileigenschappen en voor de grote schepen kost aangroei een vermogen aan extra brandstof wanneer het onderwaterschip niet goed schoon is.

Morgan-terug-in-het-waterEen van de laatste klussen die moet gebeuren is het onderwaterschip aanpakken. Nirmala komt over uit Nederland om te helpen. Alle jaren heb ik zelfslijpende anti-fouling op de romp gesmeerd en nu moet het anders. In overleg met Epyphanes hebben we voor een heel oude oplossing gekozen.

Anti-fouling is een aangroeiwerende verf die aangroei op de romp voorkomt. Althans dat is veelal de belofte want mijn ervaring is dat er niet veel middelen zijn die echt goed werken. De aangroei op het onderwaterschip vertraagt de Morgan en verlengt de reistijd enorm. En er is nog een veel groter probleem. Als het onderwaterschip niet goed wordt onderhouden, kan het zelfs zo ver komen dat het onderwaterschip wordt beschadigd. De beschadiging gaat dan zo diep, doordat zeepokken en andere schaaldieren zich in het polyester van de romp vreten.

Daarom zien we op alle schepen die permanent in het water liggen een anti-fouling laag op het onderwaterschip. Een van de veel gebruikte verven is zelfslijpende anti-fouling. Door het varen slijt de verflaag. Gedierte dat zich aan de verflaag hebben gehecht spoelen op deze wijze van de romp. Het nadeel van slijpende antifouling is dat de poeder achtige (vaak giftige) stof van de romp slijt en zo in het milieu terecht komt. Dit microplastic wordt opgegeten door de dieren en komt zo in de voedselketen terecht.

koperpoeder mixen-verfsysteemIk heb hier en daar mijn licht opgestoken en ben tot een mooie oplossing gekomen. Een oplossing die al in de middeleeuwen werd gebruikt en die voor zo ver ik het kan inschatten, een van de meest eco-vriendelijke oplossingen is. Gewoon de romp voorzien van koper. De dieren vinden koper geen prettige plaats om zich aan te hechten, de anti-fouling is keihard en er blijft dus een zeer klein gedeelte achter in het milieu. En, omdat er niets slijt blijft de aangroeiwerende laag veel langer zitten dan de traditionele slijpende anti-foulings. Voordat we kunnen beginnen moeten we eerst de basis goed hebben. Eerst hebben we de romp helemaal kaal gehaald met de slijptol en stofzuiger. Daarna heeft de Morgan nog een paar dagen gedroogd in de warme Spaanse zon.

Vervolgens zijn we de romp gaan insmeren met industriele epoxy. 40 liter beschermende morgan-vervenlaag en als laatste hebben we onze eigen antyfouling gemaakt.

Hierbij hebben we 8 liter zwarte epoxy genomen met een lagere dichtheid waar 5 kilo koperpoeder in is verwerkt. Na goed roeren is deze substantie met de verharder op de romp gesmeerd. Het uiteindelijke resultaat is een keiharde anti-fouling van beschermende epoxy. Voor het beste resultaat moet de laag een week na het aanbrengen nog worden geschuurd waardoor het koper meer naar de oppervlakte komt.

Tot nog toe ben ik zeer tevreden over het resultaat. Het onderwaterschip voelt zeer glad aan en er blijft geen residu achter in het water zoals bij zelfslijpende anti-fouling zou gebeuren. Epyphanes, maar ook andere leveranciers garanderen dat je met dit systeem 10 jaar kunt doen. Er kleeft een klein nadeel aan deze methode. Wanneer de boot voor langere tijd stilligt, moet het onderwaterschip wel regelmatig worden schoongemaakt. Een maal per jaar moet ik met een borstel de aangroei verwijderen zegt de leverancier. In mijn ervaring is dit vergelijkbaar met de slijpende anti-fouling, waar ik ook met de borstel de aangroei moest verwijderen als we een half jaar op een plaats hadden gelegen.windowsplayer-klein Dus dit lijkt mij niet echt een probleem. Voor de 10 jaar, dat deze anti-fouling werkt, lijkt deze methode mij weinig milieu belastend en kosten efficiënt. Ik moet het nog gaan beleven, maar heb er alle vertrouwen in.

De hele operatie heeft me rond de 4250 euro gekost. Hiervan zijn 3000 voor stalling en liften en slechts 1250 voor materiaal.